lauantai 2. syyskuuta 2017

Autoilu St Maartenilla - eihän sitä ajokortilla ajeta, Karibiallakaan!

Karibian risteily, St Maarten Philipsburg ja Sint Martin Friar's Bay / autoilu saaren ympäri lasten kanssa

Kun laivamme lipui Philipsburgiin, alkoi mies yhtäkkiä kiroilemaan. Ajokortti on jäänyt Suomeen! Meillä oli aikomus vuokrata auto heti maihin päästyämme ja kiertää koko St Maartenin / Saint Martinin saari. Mitäs nyt? Kun on kyse meistä, pitäisi aina muistaa ottaa huomioon tämä sähläysaspekti.

No, onneksi sentään minulla ajokortti oli mukana, joten minä hoitaisin auton vuokraamisen. Olen vähän arka ajamaan ulkomailla, joten ajaminen St Maartenilla jännitti etukäteen aika lailla. Mutta perskules, kunhan nyt vaan saataisiin se auto.

Laivalta paineltiin suoraan satamassa olevaan autonvuokrausfirmaan. Varmasti syvemmältä Philipsburgista olisi saanut edullisemmin, mutta ei huvittanut lähteä etsimään. Haluttiin vaivattomuutta: auto mahdollisimman nopeasti alle ja Maho Beachille!

Päätettiin, että minä vuokraan auton ja ajan ainakin pois vuokrauspaikasta. Tuskin saarella ajokorttia enää kysytään. Saatiin tingittyä päivän autovuokra istuimineen 65 euroon. Kelpasi meille. Sitten vuokraaja kysyikin, että kumpi meistä aikoo ajaa - kenelle annetaan auton avaimet? Hahaa, mies ajaa! Eipä niitä siellä ajokortit kiinnosta.

Ja näin minä pääsin pälkähästä.

Itse auto sijaitsikin hieman kauempana ja mies lähti vuokraajan kanssa autolla sinne. Me jäätiin sisäänheittäjän kanssa odottelemaan vuokraamon pihaan. Sisäänheittäjä ihastui Tappiin niin, että halusi heistä yhteiskuvia kännykällään. Oli ihan hauska rupatella tyypin kanssa saarella elämisestä ja eroista Alankomaiden ja Ranskan puolella. Lopulta vuokraaja soittaa, ettei voi luovuttaa autoa kun kaikki vuokrauslaput on MINULLA! Onneksi se vuokraaja tuli hakemaan meitä ja sitten vihdoin päästiin matkaan.

Philipsburgista Maho Beachille oli ihan älyttömän paljon ruuhkaa. Puhelimen navi näytti reitiksi muuta, kuin vuokraamosta saatu yksinkertainen paperikartta. Jouduttiin pari kertaa tekemään U-käännös, kun hötkyiltiin sitten kuitenkin väärälle tielle.

Käytiin jo ennen Maho Beachiä kaupassa. Piti ostaa matkaeväitä, vaippoja ja vettä. Luultiin alkuun, että jumankekka on kallista! Mutta ei hinnat olleetkaan dollareita, vaan paikallista valuuttaa. Ei mikään halpa putiikki siltikään. Saatiin kuitenkin piknik-tarpeet ja vaippoja loppureissulle. Kuvan Froot Loopseja ei ostettu Tyttären anomisesta huolimatta.

MAHO BEACH

Vihdoin 45 minuutin ajamisen jälkeen päästiin legendaariselle Maho Beachille. Siitä ehdinkin jo kirjoittaa aiemmin, Maho Beachin tarina löytyy täältä:

Lyhyesti: käytiin ilakoimassa täyteen ammutulla lentokonerannalla. Nautittiin auringosta, aalloista ja raikaavasta musiikista sekä valtavasta määrästä turisteja. Meillä oli hauskaa, mutta ei sitä meteliä ja väkimäärää olisi kovin kauaa jaksanut. Ainakaan pienten lasten kanssa. Selvinpäin.

Karibian risteily, St Maarten Philipsburg ja Saint Martin Friar's Bay / autoilu saaren ympäri lasten kanssa - Liikenne ruuhkaista

AUTOILU KAHDEN VALTION ALUEELLA

St Maarten on siis jaettu kahden valtion kesken. Eteläinen puoli St Maarten kuuluu Alankomaille ja pohjoinen puoli Sint Martin kuuluu Ranskalle. Wikipediassa voi innokkaimmat lukaista tiivistelmät saaren ranskalaisosasta: Saint-Martin ja alankomaiden puolesta: Sint Maarten.

Tappi oli nukahtanut jo Maho Beachillä ja jatkoi unia autoon siirrettäessä. Ennenkuulumatonta! Mutta olipa hyvä, sillä nyt saatiin rauhassa istuskella - ruuhka ei nimittäin juurikaan helpottunut Maho Beachin jälkeenkään. Pian myös Tytär hyytyi unille.

Madeltiin ruuhkassa saaren pikkukaupunkien läpi. Ihmeteltiin, miten näin pieneen saareen mahtuu niin julmetun paljon autoja? Pieni katu lävisti kunkin kylän ja tuntui, että kaikki mahdollinen oli tungettu kadun molemmin puolin. Niinpä esimerkiksi bussi pysähtyi jättämään matkustajia keskelle tietä, suoraan meidän eteen! Siinä tuli monta kertaa mietittyä, että ehditäänkö me tätä menoa muuta kuin istumaan autossa.

Liikenne St Maartenilla, Saint Martenilla Philipsburgista Marigotiin

Liikenne St Maartenilla / Saint Martinilla. Autoilu Philipsburgista Marigotiin on ruuhkaista.

Kun valtioiden raja vaihtui, ei sitä olisi välttämättä edes huomannut, ellei olisi seurannut kartasta. Vain pieni kyltti ja pari lippua osoittamassa rajan paikkaa: Tervetuloa Ranskan puolelle ja Euroopan Unioniin!

Skidit vetelivät edelleen hirsiä takapenkillä, eikä heillä ollut mitään tietoa siitä, että taas kilahti molemmille uusi käyty maa plakkariin. Heheh.

FRIARS' BAYN UIMARANTA

Ranskan puolen isoimman kaupungin Marigotin jälkeen ruuhkat alkoivat väljentyä. Lopulta, kun oltiin jo Friar's baylle johtavalla pikkutiellä, liikenne lähes autioitui. Tilalle tuli löntysteleviä lehmiä.

Saavuttiin Friar's bayn uimarannalle. Saatiin auto helposti parkkiin ja herätettiin lapset. Vihdoin päästiin ulos autosta, ulos metelistä ja ihmisvilinästä.

Liikenne St Maartenilla / Saint Martinilla SXM

Mies oli saanut vinkin juuri tästä rannasta, että se on rauhallinen. Ja sitä se olikin. Aallot olivat taas vähän liian kovat, mutta itse ranta oli mukava. Siirryimme varjoon piknikille ja vaihdettiin taas uikkarit päälle.

Tytär riehui lähes koko rannallaoloajan aalloissa. Oli aivan onnensa kukkuloilla, kun sai juosta aaltoja pakoon tai niitä kohti. Välillä isänsä tai minun sylissä syvemmälle veteen. Kun taas Tappi ei olisi välittänyt poistua piknikviltiltä ollenkaan.

Laitettiin kuitenkin pojalle UV-puku päälle ja lähdettiin tutustumaan veteen. Alku meni ihan hyvin ja rantahiekassa oli kiva leikkiä. Sitten piti lähteä putsaamaan hiekkaisia käsiä.

Otin Tapin syliini ja mentiin vähän syvemmälle veteen. Kumarruin Tapin kanssa alas ja aloin putsaamaan hiekkasormia. Yhtäkkiä iso aalto pyyhkäisee meidän päältä ja heittää meidät ihan mukkelis makkelis veteen! Minä yritän pitää käsilläni huutavaa lasta veden yläpuolella, samalla kun koitan saada itse hengiteltyä pärskeiden lomassa. Enkä tietenkään päässyt ylös, kun pidin käsilläni lasta ylhäällä. Harmitti kovasti jo valmiiksi merikielteisen pojan puolesta, kun joutui varoittamatta aaltojen pyöritykseen.

Mutta kun tilanne oli ohi, meitä kaikkia (paitsi Tappia) nauratti tilanne hirveästi. Oli kuulemma ollut huvittavan näköinen pyristely meikäläisellä aallokossa. Laivalta ostettu lätsäkin meni merivedestä ihan muodottomaksi.

Karibian risteily St Maarten / Sint Martin Friar's Bay / autoilu saaren ympäri lasten kanssa

ENTÄ JOS MYÖHÄSTYTÄÄN LAIVASTA?

Lähdettiin taas ajamaan saaren ympäri Ranskan puolelta. Ihan alun alkaen oli tarkoitus käydä toisellakin rannalla, esimerkiksi Ranskan puolen Orient Bayssa. Mutta ajaminen oli nii-in paljon hitaampaa kuin luultiin. Aikaa oli mennyt jo pari tuntia pitempään, kuin oli etukäteen arveltu. Niin paljon ruuhkassa kököttäminen verotti.

Rannalta lähtiessä jo pelättiin, että jos on yhtään ruuhkaa, ei ehkä ehditä ajoissa takaisin Philipsburgiin. Kiidettiin hirveää kyytiä eteenpäin ja mietittiin jo muutama suunnitelma, jos menee liian tiukille. Meidän olisi pitänyt vielä tankatakin auto. Jättäisikö mies meidät satamaan ja käy itse palauttamassa auton? Jätetäänkö auto satamaan, juostaan laivaan ja soitetaan vuokrausfirmalle mistä auto löytyy?

Karibian risteily, St Maarten Philipsburg / autoilu saaren ympäri lasten kanssa

Vuokraaja oli ihan oikeassa siinä, että aamupäivisin on kovin ruuhka ja saari kannattaa kiertää juuri siinä suunnassa missä mekin se kierrettiin. Näin päästiinkin ajamaan Friar's Baysta paljon nopeammin takaisin Alankomaiden puolelle kuin pelättiin. Matka taittuikin nopeasti täysin ruuhkattomilla teillä (no, lammaslaumoja oli välillä) ja ehdittiin hyvin tankatakin.

Saavuttiin Philipsburgiin hyvissä ajoin palauttamaan auto ja meidät heitettiin satamaan. Ehdittiin jopa ottaa muutamat perhekuvat St Maartenin turistikrääsäalueella. Itkun kanssa tietenkin.

Nyt on kyllä vaikea sanoa, mitä minulle jäi käteen tästä reissusta. Ehdottomasti oli mielenkiintoista kiertää saari, kokea vaikuttava Maho Beach ja käydä Friar's Bayn rauhallisella rannalla. Ajomatkat olivat kuitenkin aika puuduttavia Philipsburgista Marigotiin ja toinen puoli hieman tylsä, koska ei ehditty enää pysähtelemään.

Ehkä minua myös hieman jäi kaihertamaan se, ettei sitten keretty hengaamaan Philipsburgissa. Ja olisiko Marigotissakin ollut jotain nähtävää?

Tätähän se Karibian risteilyillä on, kaikkea ei voi saada yhden päivän aikana. Silti ne on kyllä huikean hauska ja rento tapa nähdä useampaa saarta kerralla!

Karibian risteilyn esittely ja muut maakohteet:

Muita matkailijoita St. Maartenilla:

16 kommenttia:

1. Hui! En uskaltaisi ajella ilman, että on ajokortti mukana! :O Voi tulla oikeasti pahoja ongelmia, jos jotain sattuu, eikä ole kortti mukana. Onneksi ei sattunut mitään. :) Me liikuttiin Maartenilla paikallisbusseilla. Ei niin kivaa kuin vuokra-auto, mutta menetteli. Mukavan näköinen tuo Friar's Bayn uimaranta. :)

Vastaukset
    1. Me koettiin, että ajokortin puuttuminen olisi ollut murheista pienin, jos autoillessa jotain olisi sattunut. Siitä oltaisiin ymmärtääkseni saatu ehkä rikesakko, sillä ajo-oikeus kuitenkin on. Henkilöllisyyden todistamiseen löytyi passi. Jos oltaisiin oltu EU:n ulkopuolella, olisi tilanne ollut ehkä hieman kinkkisempi. Onneksi ei kuitenkaan mitään sattunut!

Joskus on kiva mennä omalla autolla, mutta toisaalta bussikyytikin on kiva. Ei tarvitse itse stressata ratissa. Sitten sitä on vaan aikataulujen armoilla. Kiva kuulla, että busseillakin saareen tutustuminen onnistui!

Poista
  2. Me ajeltiin St Maartenilla taksilla, kun ei se maksanut juuri mitään. Ruuhkat oli kyllä melkoiset ja mekin jännitettiin, ehdittäisiinkö laivaan takaisin.
    Minäkään en kyllä uskaltaisi ilman ajokorttia lähteä ajamaan ulkomailla. Huh!

Vastaukset
    1. Meillä ei ollut turvaistuimia mukana, joten taksiajelut ei oikeastaan tullut edes mieleen. Niin ja mähän luinkin sun blogista, että ette meinanneet saada taksia takaisin yhdeltä rannalta! On kyllä ikävä tunne, kun on mahdollista että myöhästyy laivasta. Siitä kun etukäteen varoitellaan niin paljon!

Pitääpäs muuten ihan ottaa selvää, kuinka isoissa ongelmissa me oltais oltu, jos jotain olisi tapahtunut eikä miehellä olisi ollut esittää fyysistä ajokorttia...

Poista
  3. Minulla taas on ajokortti, mutta ajotaito puuttuu, en ole ajanut metriäkään 20 vuoteen ja sittenkin muistan Kalifornian liikennesäännöt, enkä Suomen. Autot ovat niin kalliita, ettei minulla ole ollut varaa sellaiseen Suomessa. Siksi ihmettelenkin, miten niitä on tuollaisissakin paikoissa ruuhkaksi asti.

Vastaukset
    1. Melkein sama tilanne oli minullakin. Oikeastaan rupesi jälkikäteen ihan ärsyttämään, miten vellihousu olen. Nyt olisi ollut hyvä tilaisuus ajaa autoa ja hoitaa homma kotiin, mutta niin vaan luikin tästäkin vastuusta irti. Mä pakottaudun täällä Helsingissä ajamaan autolla, ettei ihan taidot ruostuisi. Keskustaan en viitsi lähteä ollenkaan sekoilemaan!

Ja joo, mä ihmettelin St Maartenin ruuhkia kans. Mitä ihmettä!?

Poista
  4. Huhheijaa. Ei olis itse pystytty tohon. Sen verran arkajalkoja ollaan, että otetaan yleisimmin laivayhtiön ylihintaiset retket mielenrauhan takia. Eipä tarvii pelätä, että laiva jättäisi rannalle ruikuttamaan. Anyway, nää tämän saaren jutut kiinnostaa aina, se kun oli meillä tähtäimessä lokakuussa 2014. Vielä ei ole päästy yrittämään toistamiseen tuonne, mutta josko kuitenkin joskus :)

Vastaukset
    1. No sepä, oli kyllä inhottava tunne kun sai olla jännäkakka housussa paluumatkalla. Onneksi lopulta ehdittiin ihan hyvin, vaikka aluksi huonolta näytti. Mä kyllä luulen, että joku päivä te vielä pääsette St Maartenille. :) Tämä oli meillekin suurin syy, miksi juuri tämä risteily valittiin. Silti oli pakko etukäteen valmistautua siihen, että voi käydä niinkin ettei jostain syystä laiva sinne pääsekään. Nyt oli tyyntä. :)

Poista
  5. Itse olin St. Maartenilla aikoinani kymmenen päivää ja tuli kierreltyä kyllä autolla koko saari läpi. Tuossa linkkaamassasi jutussani (kiitos siitä!) onkin niitä omia kohokohtia saarella. Marigotissa parasta on näkymät sieltä linnakkeelta ja kreolilaisen ruuan ravintolat. Ruokamatkailijoille saaren ehdoton helmi on Grand-Case. St. Maartenilla on paljon kivoja rantoja ja tosiaan niihin on helppo mennä omalla autolla. Ruuhkat voivat olla välillä järjettömiä ja sen takia tuli viimeksi risteilyllä missattua 747:n lasku :-( Onneksi sen on sentään nähnyt jo aikaisemmin livenä, enää se ei sinne laskeudukaan.

Vastaukset
    1. Kymmenessä päivässä ehtii kyllä noin pienen saaren tutkia läpikotaisin! Omalla autolla oli kyllä hyvä liikkua, vaikka ruuhkat oli tosiaan aamupäivällä ihan jäätävät. Oli kyllä kiva saada rauhallinen biitsikokemus Maho Beachin vastapainoksi, vaikka sekin oli huippu kokemus.

Poista
  6. Jotenkin tuollaiset ruuhkat eivät sovi mun kaukaiseen käsitykseen Karibian saarista: missä on kaikki se rento elämä ja maleksiminen, jos vain pitää autolla suhata ympäriinsä? Minulta olisi kyllä tuo päivä mennyt täysin pieleen, koska en olisi mitenkään onnistunut rentoutumaan, vaan olisin koko ajan jännittänyt, että ollaanko ajoissa takaisin laivalla. Senpä vuoksi emme yleensä kovin kauas laivasta lähdekään. Mutta onpa hyvä, että löysitte tuon rannan! Varmasti Maho Beachiä mukavampi paikka oleiluun.

Vastaukset
    1. Niin juuri, rennon letkeä tunnelma, rommi, palmut... ja julmettu ruuhka. Ei käy pirtaan! Onneksi ruuhkaa oli vain osalla saaresta.

Kieltämättä vasta jälkikäteen olen ajatellut, että ehkä me sitten oltiin vähän hurjia, kun lähdettiin autoilemaan. Edellisellä reissulla käytiin Belizen edustalla 45min venematkan päässä olevalla pikkusaarella. Se kans vähän jännitti etukäteen, että jos jotain käy. Rennon letkeä meininki ja rommibooli rauhoitti sen verran, ettei jännitetty enää retkellä. :D

Poista
  7. Kun paljon matkustatte, niin oletteko ehtineet useita kanta-asiakas ohjelmia / luottokortteja (American Express yms.) kokeilla? Mistä saa eniten helpoiten pisteitä ja sitä kautta eri etuja?

Vastaukset
    1. Täytyy häpeäkseni sanoa, että me ei olla osattu yhtään noita kantis-taktikointeja! Ostetaan lentomme aina sieltä, mistä halvimmalla saadaan ja omalla luottokortilla: sillä siinä on matkavakuutus. Olen kyllä hiljattain alkanut miettimään, että pitäisikö sittenkin vähän tutustua noihin kanta-asiakasohjelmiin ja ottaa se matkavakuutus erikseen...

Uskoisin Amexilla olevan aika hyvä kantisohjelma, samoin Norwegian Bankilla. Jos saat hyvää infoa, niin tuu ihmeessä kertomaan mullekin! :)

Poista
    2. Mielikuvissani Saint Martin oli rauhallinen idylli eikä ruuhkainen saari. Nythän siellä on täysi kaaos.Kuulemma 75% taloista on tuhoutunut.

3. Nyt ei ole St Maartenilla Sint-Martinilla enää ruuhkaa. :( On kyllä ollut aivan kamalaa seurattavaa nämä Irman tuhot. Mä luin jostain, että tuhot olisi jopa 95% luokkaa, mutta yhtä kaikki: kamalan surullinen kohtalo saarella. Toivottavasti saisivat pian jälleenrakennuksen käyntiin!

Tulen iloiseksi kommenteista, anna siis palaa!

INSTAGRAM @lahinnakauempana

Pysy ajan tasalla uusista julkaisuista