sunnuntai 5. maaliskuuta 2017

Autoilu Virossa - Tartto, kiertueen viimeinen etappi

Kun odotin viimeisilläni Tappia, teimme pienen road tripin Virossa hieman alle 3-vuotiaan Tyttären kanssa. Reitiksi valikoitui:

Helsinki - Tallinna - Pärnu - Valga/Valka - Tartto - Tallinna - Helsinki.

Koko reitille tuli kilometrejä noin 540, mutta sen lisäksi oli vielä jonkun verran kaupunkiajoja. Ajankohta oli helteinen heinäkuu vuonna 2015. Kesäaikaan laivoilla on se kiva puoli, että konferenssitilat on muutettu lasten leikkipaikoiksi, joten se parituntinen menee lapsen kanssa siivillä.

Alkureissusta voi lukea tarkemmin täällä: Pärnu - Viron parhaimmat hiekkarannat
ja matkan jatkosta täällä:  Viron kaksoiskaupunki Valga - Valka Latvian puolella

Viron automatkailun reitti
Reitti GoogleMaps -kartalla

AUTOILU VIROSSA

Ajaminen Virossa on helppoa. Tiet ovat yleensä hyväkuntoisia ja etäisyydet lyhyitä. Eikä polttoaineen edullisuuskaan haittaa! Meillä oli navigaattori mukana - ilman Baltiaa - joten saatiin suunnistaa ihan ilman navia. Ja hyvin päästiin perille. Paitsi ihan pikku sekoilu oli heti Tallinnasta Pärnuun lähtiessä...

Tajuttiin muuten vasta tällä reissulla, että Google Maps toimii hyvin ilman data roamingia, kun vain on ladannut kartan ensin wifin kanssa... Kyllä taas tunnettiin itsemme hölmöiksi!

Omalla autolla Viroon (ja muualle EU- ja ETA-maihin) matkatessa ei tarvita vakuutusyhtiön Green Cardia / vihreää korttia, jos autossa on suomalaiset EU-kilvet. Kannattaa silti soittaa omaan vakuutusyhtiöön ja selvittää mitä vakuutus korvaa ulkomailla tapahtuneissa vahingoissa.

Autossa on oltava Virossa ajettaessa pelastusvälineistöä, mm. ensiapulaukku ja palosammutin. Meillä oli ensiapulaukun lisäksi vain sammutuspeitto, otettiin riski. Harvemmin noista kai kysytään, mutta oiva paikka sakottaahan se on.

Meillä oli ennen reissua pieni ennakkoluulo autoilun turvallisuudesta, mutta kertaakaan ei koettu mitään epäilyttävää. Kaupungeissa parkkeerattiin huoletta auto sinne, mistä paikka saatiin. Hotelleilla oli hyvät, vartioidut parkkipaikat, joten yön yli pysäköiminenkään ei aiheuttanut murheita.

Huom! Virossa rattijuopumuksen promilleraja on vain 0,2, joten ole tarkkana alkoholin suhteen.

Mahtava tietopaketti Irtiottoja-blogissa: Mitä huomioida kun lähdet autolla Viroon?
Ja Via Balticasta RantapallossaMatkalla Via Balticalla

Sekä talviautoilusta Virossa:
Autoilu satumaisessa Virossa ja Jägalan vesiputoukset // Lähinnä Kauempana

Raskaana Tartossa, Viro - Raekoja plats
Raskaana Tartossa - kohta poksahtaa
Tartto, Viro - Raekoja plats
Raekoja Plats ja toivomuspuu
TARTTO

Valgasta lähdimme aamiaisen jälkeen kohti Tarttoa. Matka sujui nopeasti, vaikkei Tytär nukahtanutkaan koko matkan aikana päiväunille. Matkaa oli noin 85 kilometriä, joten siinä ajassa ei onneksi ehtinyt edes tuskastua istumiseen. Tytär ei voinut pahoin ollenkaan, vaan mutusteli vain riisikakkua ja puuhasteli omiaan. Mä sain jopa luettua, wau!

Majoitus Tartossa: Hansa Hotell

Tartossa meitä odotti hauska hotelli, keskiaikaisella teemalla sisustettu Hotelli Hansa. Ei saatu heti huonetta, mutta jäätiin syömään hotellin ravintolan jättimäiselle terassille lounas. Virolainen ruoka ei oikein ole minun eikä Tyttären makuun, mutta saatiin mahat tarvittavan täyteen.

Lounaan jälkeen päästiin huoneeseen ja se oli todella tilava. Tyttärelle olivat jostain syystä varanneet vauvasängyn, mutta sehän oli hänen mielestään vaan hauska juttu ja hän halusikin nukkua siinä seuraavan yön.

Hansa Hotell - Tartto Viro

Hansa Hotell, Tartto Viro

Käytiin autolla tutustumassa keskustaan, siellä oli käynnissä triathlon-tapahtuma ja jotkut ruokamessut. Liikkuminen oli tapahtumien vuoksi hieman hankalaa kun kulku oli katkaistu kaduilla monesta kohtaa. Mutta toisaalta se toi kaupunkiin ihan hauskaa hulinaa. Kisoja oli kiva seurata ja ruokatapahtuman kojuista saatiin herkullisia maistiaisia.

Keskustasta, Küüni-kadun varrelta löydettiin suuri leikkipuisto ja se olikin ihan älyttömän kiva! Leikkipaikan viereisessä puistossa sattui olemaan joku pomppulinnatapahtuma. Alle kolmevuotias viihtyi ihan hyvin leikkipuiston tarjonnassa, joten ei ostettu erikseen pomppulinnalippuja. Ja monessa taisi olla ikärajakin.

Tartto kuuluisin patsas, isä ja poika
Samanpituiset, oikeissa mittasuhteissa olevat patsaat "Isä ja poika".
Leikkipuistoiltiin kerrankin ihan kunnolla, kiireettä. Otettiin muuten vaan rennosti, nautittiin lämmöstä ja kaupungin tunnelmasta. Päivällinen syötiin vilkkaan kävelykadun terassilla ja vaihteeksi ruoka oli tosi hyvää! Harmikseni en muista ravintolan nimeä, sillä sisätilojen wc:ssä oli hauskoja maalauksia. Minusta, Tytär ei niistä niin piitannut.

Ihan kamala yhteensattuma, mutta juuri tänä samana päivänä tapahtui Tartossa hirvittävä pomppulinnaonnettomuus. Synttärijuhlilla ollut pomppulinna oli karannut ilmaan. Kaksi lasta oli tippunut kyydistä ja molemmat olivat menehtyneet. Kun illalla nähtiin uutinen, luultiin alkuun että se oli ollut tuo sama paikka, mutta se olikin yksityistilaisuus hieman Tarton ulkopuolella.

Tartto - Lähinnä Kauempana
Tarton terassikadulla jäätelö oli edullista,  euron per jätskipallo
Kierreltiin vielä kaupungilla autolla ja bongailtiin lukuisista taloista muraaleita. Meille käveleminen otti siis hieman voimille, sillä mieheni oli satuttanut vakavasti jalkansa ennen reissua, eikä voinut kunnolla kävellä. Oltiin melko raihnainen porukka siis.

Tytär alkoi osoittaa jo hieman turnausväsymystä, joten hurautettiin autolla kotiin. Hotellihuoneessa oli pieni keittiö, jossa sai tehtyä iltapalaa. Lapsen nukahdettua nautittiin miehen kanssa vielä drinkit huoneen edessä olevalla pienellä ja tunnelmallisella omalla terassilla. Tänä iltana ei hotellin ulkolavalla ollut ohjelmaa.

Tartto muraali

Tartto muraali, street art

Vaikka hotellin aamiainen oli hyvin runsas, alkoi jo väsyttämään erittäin perinteinen virolainen aamupala. Koska laiva lähti vasta illalla klo 18 Tallinnasta, päätettiin viettää laiska aamu hotellilla - kun kerta tilaakin oli.

Tytär halusi jopa käydä yksin seikkailemassa hotellin sisäpihalla (tarkkailtiin sen liikkeitä tietenkin oven raosta). Hotelli oli pienen lapsen mielestä todella mielenkiinotinen paikka! Vähän vielä riehuttiin liikoja energioita pois jotta nukahtaisi pitkälle kotimatkalle.

Nimittäin matka Tartosta Tallinnaan oli koko turnauksen pisin rykäisy, noin 185 kilometriä. Pari ensimmäistä tuntia torkuttiin molemmat Tyttären kanssa, kunnes pysähdyttiin hieman ennen Tallinnaa paikalliseen Prismaan, Serveriin. Katsottiin tieltä, että nyt on halpaa bensaa! Ja kappas, juuri tankille saavuttuamme hinta valotaulussa pompsahti ja jouduttiin tankkaamaan kalliimmalla.

Näin ei voi käydä muille, kuin meille!

No, ei se siltikään kallista ollut Suomen hintoihin verrattuna ja saatiin samalla tehtyä Serverissä edullisia tuliaisostoksia.

Tartto, Viro Raekoja plats

Tallinnassa oltiin ripeän kotimatkan ansiosta hyvissä ajoin. Tuuli tosi lujaa ja helteen jälkeen epävakainen ilma tuntui vähän masentavalta. Mentiin sataman lähellä sijaitsevan betonibunkkerin päälle - eli siis Tallinnan kulttuurikatel-rakennelman tasanteelle. Hieno paikka, johon pitää joskus myöhemmin tutustua paremmin!

Laivalla Tytär riehui lasten leikkipaikoissa koko kotimatkan. Auto saatiin ongelmitta ulos laivasta, mutta keskustan mutkittelu aiheutti taas pahaa oloa. Tytär osasi kuitenkin nyt sanoa, että paha olo tulee, joten pysähdyttiin 1,5km ennen kotia jaloittelemaan. Näin hienosti hoitui road trip herkästi matkapahoinvoivan lapsen kanssa.

Suosittelemme Viroa automatkailuun!

Oletko käynyt Tartossa, tykkäsitkö? Mitä nähtävyyksiä sieltä suosittelisit?

Lue lisää Lähinnä Kauempana -arkistosta:
Road trip Miamista Key Westiin
Autoilu Kroatian karunkauniilla Hvar-saarella
Viron Rakvere - päiväretki vanhalle linnoitukselle

Tallinna Kulttuurikatel

30 kommenttia:

1. Ihania nuo muraalit. Lyonissa oli samanlaisia.
    Minä suosittelen lämpimästi Tartossa ulkoilmaesityksiä. Itse näin siellä Evitan. Vanhan kaupungin tori aidattiin ja ympärillä olevia taloja käytettiin hyväksi esityksessä. Oli lämmin kesäilta. Aivan ihana esitys.

Vastaukset
    1. Ihan yllätyttiin, miten paljon Tartossa oli muraaleita. Oi, ulkoilmaesitykset on varmasti hienoja! Olispa meilläkin ollut mahkuja nähdä sellainen. En muista nähneeni ainakaan mainoksia.

Poista
  2. Tulipa ikävä kesää, kun katseli näitä kuvia!
    En ole autoillut Virossa, mutta 10 vuotta sitten tehtiin pieni road trip Latviaan ja Liettuaan. Liettuassa oli muuten äärimmäisen raskasta ja ärsyttävää ajelua. Ei siksi, että olisi ollut liikennettä, vaan siksi, että tiet olivat luotisuoria ja ympärillä paljon peltoa. Mutta kokonaisuudessaan oli kyllä mielenkiintoinen reissu :)

Vastaukset
    1. Olihan ne tiet Virossakin pahimmillaan melko monotonisia ja suoria. Mutta oli välillä nähtävääkin. Tyttärellä on matkapahoinvointia, joten teiden suoruus oli meidän kohdalla kuitenkin enemmän plussaa. :) Olisi kiva ajaa Baltiassa enemmänkin road trippejä!

Poista
  3. En ole Virossa käynyt kuin kerran, mutta automatkailu kuulostaa kyllä kivalle. Ihan tuo neidin "lento" kuva :)

Vastaukset
    1. Mies innostui nakkelemaan Tytärtä hurjan näköisesti. Voi sitä kikatuksen määrää!

Poista
  4. Enpä tiennytkään, että laivoilla muutetaan kesäaikaan kokoustilat leikkipaikoiksi. Ihan tosi kätevää!

Me ollaan kerran oltu Virossa autolla, ja se oli kyllä tosi kivaa juuri välimatkojen puolesta. Siellähän voisi tosiaan myös lapsen kanssa käydä autoillen.

Vastaukset
    1. Laivojen konferenssitilojen muuttaminen leikkipaikoiksi on todellakin mahtijuttu! Silloin on muutenkin paljon ohjelmaa lapsille, joten laivamatkat menee entistä viihtyisämmissä merkeissä - siis lapset viihtyy. Aikuisten suhteen on vähän niin ja näin. :D

Viro on kyllä kiva autoilukohde. Me lähdetään sunnuntaina autoretkelle päiväseltään, meinataan piipahtaa Rakveressa.

Poista
  5. Roadtrip Viroon on käynyt mielessä useampaan otteeseen. Kerran ollaan käyty Pärnussa ja minusta se oli aivan ihastuttava paikka! Sen jälkeen onkin haluttanu nähä Viroa enemmänki sen ainaisen Tallinnan sijaan. :D Tuntuu vain, että täältä Lapista on helpompi lähteä autolla Norjaan tai Ruotsiin. Siksi se on aina jäänyt.

Vastaukset
    1. No joo, Norjaan ja Ruotsiin pääsee Lapista huomattavasti helpommin. :) Mutta ehkä joskus voi vaikka lentää etelään ja vuokrata auto Virosta? Vaikkapa ajella sitten saman tien pitemmälle Baltiaan. Ja todellakin, Pärnu oli ihana!

Poista
    2. Ja tässä itsellä alkoi houkutella ajatus autoilla Ruotsin ja Norjan pohjoisosissa... :D

3. ;) tämän siitä saa kun matkabloggaa.. :D

6. Eipa ole tullut käytyä kuin Tallinnassa ja Pärnussa hetki, kun ajeltiin bussilla Riikaan. Hyvä kuulla että on turvallista. Sitä kun on kuullut kaikenlaista :)

Vastaukset
    1. Onhan sitä varmaan oltava hivenen varovaisempi, kuin ihan kotikonnuilla. Mutta ainakin meidän valitsemien majapaikkojen parkit oli turvallisen oloisia. Pärnussa jouduttiin jättämään kadun varteen, mutta onneksi saatiin auto sellaiselle paikalle, että nähtiin se hotellihuoneen ikkunasta. Toisaalta - meidän kolhuinen family wagon ei varmasti ole mikään rosmojen ykköskohde. :D

Poista
  7. Ajoimme Viro-Latvia-Liettua kirroksen viime kesänä. Via Baltica vaatii tiettyä mielenlaatua ajamisessa. Hölmöillä ei kannata. Tartto tuli silloin käytyä nopeana koukkauksena. Ei nyt varsinaisesti viehättänyt, mutta tulipa käytyä : D

Vastaukset
    1. Tarttoon tutustuminen oli meillä vähän rajallinen, mutta ei meillekään jäänyt mitään hinkua takaisin. Toisin kuin vaikka Pärnuun!

Poista
  8. Vaikuttaa siltä, että tyttärellä on ollut hauskaa! Varsinkin tuo "lentokuva" oli varsin mainio. Ollaan useasti myös mietitty tuota Viron keikausta omalla autolla, mutta olemme kuulleet sellaisia "kauhujuttuja", että on jäänyt reissu tekemättä. Mutta tänä kesänähän sitä voisi lähteä?

Vastaukset
    1. Tytär kyllä tykkäsi, varsinkin ilmalennoista! :D Me lähdetään sunnuntaina piipahtamaan ihan päiväseltään Virossa, tällä kertaa Rakveressa. On sinne vaan niin helppo lähteä!

Poista
  9. Tartto on oikein mukava kaupunki sellaiseen parin päivän lomaan. Sopivasti nähtävää, hyvä ravintolatarjonta ja mukavat maisemat. Vanhat puutslokorttelit kuten Supilinn erittäin upeita! Tässä omat Tarton kokemukset ja top10 vinkit: http://kohteenamaailma.fi/eurooppa/tarton-parhaat-nahtavyydet/

Vastaukset
    1. Kiitos linkistä! Meillä Tartto tosiaan jäi pintapuolisesti vain vilkaistuksi. Jos joskus mennään uudelleen, onkin kiva käydä sitten tsekkaamassa nuo sun suosittelemat paikat. Ravintolatarjonta oli kyllä hyvä ja Tartossa syötiin reissun parhaat ruoat!

Poista
  10. Kiva postaus! Me ollaan nimittäin suunniteltu ensi vuoden Suomen reissun yhteyteen automatkaa Viroon, joten oli kiva lukea että sinne tohtii lähteä :) Veljeni siellä autoilee yhtenään joten eiköhän mekin voida. Ihana masu sinulla tuossa! Kannustaa vähän itseäkin vielä matkaamaan isolla mahalla. Ensimmäisen kanssa lensin vielä mannerten väliset lennot + kävimme Havaijilla isolla mahalla mutta nyt jostain syystä epäilyttää. Ehkä tyydymme vaan road trippailemaan täällä Kaliforniassa.

Vastaukset
    1. Kiitos, Paula! Onpa kiva kuulla, että suunnittelette automatkaa Viroon ensi vuonna. Me käydään sunnuntaina päiväpiipahdus Viron Rakveressa, kuulette sitten siitäkin. :) Oletteko vielä yhtään miettineet, missäpäin haluaisitte autoilla? Itseäni kiinnostaisi kovasti Viron saaret ja Haapsalu.

Jep, ymmärrän täysin että ekan lapsen kanssa vielä jaksoi raskaanakin reissata. Toisen raskauden kohdalla on hieman toisenlaista. Vaikka periaatteessa voin tosi hyvin, oli ison mahan ja pienen lapsen kanssa tosi väsyttävää. Ja road trippailu Kaliforniassa kuulostaa omaan korvaan just hyvältä!

Poista
  11. Saarenmaalla joskus käytiin, siis Virossa Tallinnaa pitemmällä. Tosin kuljettiin sitten bussilla eikä autolla, oli vielä huolettomampaa:-) ja Kuressaari oli kyllä kiva kesäkaupunki!

Vastaukset
    1. Saarenmaalle pitäisi meidänkin suunnata! Ja kiitos Kuressaaren suosituksesta! Kyllähän Virossa tosiaan bussillakin hyvin pääsee. Kun lapset vähän isompia, niin vois hyvin tehdä jonkun bussimatkankin.

Poista
  12. Meidän piti viime kesänä lähteä seikkailemaan autolla Viroon, mutta tähän ei sitten jäänytkään aikaa joten mielenkiinnolla luen kokemuksia siitä ja olen kuullut paljon että helppoa se ainakin on :)

Vastaukset
    1. On se kyllä! Todisteena siitä on vielä tämänpäiväinen - käytiin tänään omalla autolla Viron Rakveressa päiväseltään. :)

Poista
  13. Muraalit on kiinnostavia aina, minulle. hienoja nämäkin. Ai teidän tyttö osaa myös lentää, ainakin hotellihuoneissa ;)

Vastaukset
    1. Muraalit on minunkin makuuni ja kaikki muukin katutaide!

Kyllä tytär osaa lentää. Välillä ihan tahtomattaankin. :D

Poista

Tulen iloiseksi kommenteista, anna siis palaa!

INSTAGRAM @lahinnakauempana

Pysy ajan tasalla uusista julkaisuista