sunnuntai 25. joulukuuta 2016

Missä tuli käytyä vuonna 2016?

Miltä näyttää pikkulapsiperheen reissuvuosi? Minä olin yli puolet vuodesta vanhempainvapailla, sillä nuorimmaisemme oli vuoden alkaessa vielä alle viiden kuukauden ikäinen. Alkuun ajatuksissa oli esimerkiksi vuokrata talo vaikka Espanjasta tai Italiasta. Kerrankin kun olisi aikaa, nyt nautittaisiin lomista ja lapsista. No, se jotenkin sitten jäi vauva-arjen kiemuroissa.

Tämä meidän vauveliini oli myös siitä hassu tapaus, että hän oli hyvin, hyvin, hyvin paljon äitinsä perään. Ei oikein muut meinanneet kelvata hoitajiksi. Imetys oli hänelle tärkeää joten koin, ettei mun omat menot ole niin tärkeitä kuin pojalle imetys ja äidin läheisyys. Aika teki tässäkin tehtävänsä ja kesällä viiletin jo melko huolettomasti.

Mutta kyllä me silti matkustelemaan päästiin, monellakin erilaisella kokoonpanolla. Ulkomailla kävin kahdeksassa maassa ja niistä kolme oli kokonaan uutta maata: Yhdistyneet Arabiemiraatit, Irlanti ja Sveitsi. Lapset olivat ulkomaanmatkoista mukana Tallinnassa, Tukholmassa, Dubaissa, Kroatiassa, Dublinissa ja Belfastissa.
lasten kanssa portaat Irlanti Pohjois-Irlanti
Belfastin linnan portailla

REISSUVUOSI 2016

Tammikuu
Tammikuun lopussa lähdettiin koko perheellä Dubaihin. Jo ennen Tapin syntymää oltiin suunniteltu jotain aurinkomatkaa sydäntalvelle: karistettaisiin lumet lahkeista ja nautittaisiin lämmöstä! Meillä oli oikeastaan vain kaksi vaihtoehtoa järkevien lentomatkojen ja -yhteyksien päässä: Teneriffa tai Dubai. Valitsimme lopulta Dubain sen takia, että se olisi todennäköisesti lämpimämpi sekä helppo ja turvallinen kohde. Kyllä me siellä viihdyttiinkin.

pimeä Dubai lasten kanssa
Dubai Marina
lapset vauva Dubai rannalla Burj al Arab
Lapsen ruokintaa Dubaissa

Helmikuu
Helmikuun ensimmäinen viikko oltiin siis vielä Dubaissa. Palattiin sunnuntaina kotiin ja käytiin heti samana iltana katsomassa yläkerran isompaa asuntoa. Maanantaina oltiinkin jo pankissa lainaneuvotteluissa. Oma asunto laitettiin pikavauhtia myyntiin ja säädettiin kaikkia käytännön järjestelyitä. Asuntokaupat onnistuivat ja helmikuun loppuun mennessä myytiin sekä oma kotimme että tehtiin kaupat yläkerran asunnosta. Avaimet uuteen kotiin saatiin helmikuun viimeinen päivä eli karkauspäivänä.

Asunnonvaihtoa odotellessa tehtiin myös piristävä päiväristeily Tallinnaan. Lapsiperheemme viihtyi hyvin Miiamilla -lastenmuseossa ja sen edustalla talvisessa tivolissa.

Maaliskuu
Ensimmäinen viikko meni muuttaessa alakerrasta yläkertaan ja kuun lopussa tehtiin myös perinteinen kotimaan pääsiäisturnaus: käymme pari-kolme kertaa vuodessa sukuloimassa Korpilahdella ja Iisalmessa. Koska Tytär kärsii matkapahoinvoinnista eikä Tappi nuku/viihdy kunnolla autossa, autoilu ei ole ollut sitä kaikista rentouttavinta matkustamista. Pääsiäisen matkat meni kuitenkin oksennuksitta ja isommitta raivareitta.

Huhtikuu
Oli aika paljon uuden asunnon laittamista eikä se ollut kovin helppoa kahden pienen lapsen kanssa. Rahaa saatiin tähän asunnonvaihtoon myös uppoamaan ihan kiitettävästi - välillä jopa huoletti, riittääkö rahat enää matkusteluun. Joten on varmaan ihan ymmärrettävää, ettei tässä kuussa käyty yhtään missään!

Ericsson Globen lasten kanssa
SkyView -näköalahissi Globenin katolle

Toukokuu
Helatorstai vietettiin ystäväperheen kanssa Tukholmassa ja haisteltiin Globenilla Euroviisu-tunnelmia. Testattiin ensimmäistä kertaa SkyView-näköalahissi joka vie katsomaan maisemia Tukholman kattojen ylle, aivan Globenin päälle.

Piipahdin myös naisporukalla Urjalassa "mökkiseminaarissa" joka olikin ensimmäinen yön yli poissaolo äidin perään olevan vauvan luota. Teki erittäin hyvää - ainakin minulle.

Kuun lopussa tehtiin oma henkilökohtainen ennätyksemme ja lähdettiin hemmetinmoisella äkkilähdöllä Kroatiaan. 17 tunnin varoajalla vietettiin Tyttären päiväkodin kevätjuhla, peruttiin sovitut menot ja varattiin majoitus Splitiin. Miehen iltavuoron aikana en saanut pakattua vaan koko pakkausurakka jäi yölle. Pienestä aamuyön epätoivosta huolimatta oltiin kuin oltiinkin seuraavana aamuna klo 7 lentokoneessa.

Zavala pikkukiviranta lapset perhe
Rantaelämää Kroatian Hvar-saarella
Kesäkuu
Kävin päiväseltään omalla "tyttöjen reissulla" Tallinnassa ja oli rentouttavaa haahuilla päämäärättömästi tutuilla kaduilla ja nauttia ystävien seurasta... ja ehkä vähän viineistäkin.

Juhannusviikoksi matkattiin koko perheellä Irlannin Dubliniin ja Pohjois-Irlannin Belfastiin. Kuultiin tuoreeltaan Belfastissa Brexitin tulokset ja oli jännittävää olla historiallisen tapahtuman polttopisteessä. Tämä reissu oli kaupunkiloma ja toisin kuin Dubaissa tai Kroatiassa, Tapin kanssa oli tosi raskasta. Poika olisi halunnut ihan hurjasti konttailla ja touhuta omiaan eikä olisi viihtynyt rattaissa ollenkaan. Päiväunet ei maistuneet kiinnostavassa ympäristössä ja energiaa oli kuin pienessä kylässä. Kun lennettiin takaisin kotiin, ajattelin etten ole monesti ollut yhtä väsynyt "lomasta". Mutta oli se silti sen arvoista.

Heinäkuu
Tämä on perinteisesti se lomakuu, mutta me ei paljoakaan matkailtu. Käväisin lyhkäisellä Viikkarin muksupiknik-risteilyllä parin kaverin ja kaikkien lasten kanssa. Ideana oli siis se, että painellaan laivaan, istutaan lasten leikkihuoneissa matkalla Tallinnaan ja saman tien takaisin. Toiset käyttää saman miniristeilyn taxfree-ostoksiin. Hintaa risteilylle oli 10 euroa, joten meni se päivä silläkin tavalla ihan kivasti. Lapset sai leikkiä sydämensä kyllyydestä ja me aikuiset juteltiin pallomeren reunalla.

Ja tietenkin se aiemmin mainittu sukulointireissu kuuluu jokaisen kesäloman ohjelmaan. Samalla reissulla tuli varattua Karibian risteily huhtikuulle 2017.

lapsi järvi satama meijeri
Kiuruvedellä Meijerin rannalla
Muuten heinäkuu sujui lähinnä kiertäen Helsingin uimarantoja ja Lintsillä hurvitellessa.

Elokuu
Tehtiin jälleen yksi kotimaanmatka. Koska meitä odotti Porissa viikonlopullinen häähumua, päätettiin samaan yhteyteen lisätä yöt Tampereella ja Virroilla. Tampereella pistettiin päät sekaisin Särkänniemessä ja tutustuttiin Pikku Kakkosen leikkipuistoon. Virroilla rentouduttiin mökkitunnelmissa ja tynnyrisaunassa kylpien. Porissa ehdittiin tutustumaan häiden ohella myös Kirjurinluodon upeisiin leikkipaikkoihin. Sellainen, kiitos, Helsinkiinkin!

***työt alkaa***

Syyskuu
Saatiin maistaa harvinaista herkkua, sillä päästiin miehen kanssa kahdestaan Ateenaan kutulomalle. Ateena yllätti meidän positiivisesti ja pitkä viikonloppureissu oli oikein onnistunut - sekä kotona että meillä matkalaisilla.

***blogin kirjoittaminen alkaa***

Lokakuu
Lokakuu rajoittui reissuilujen suhteen pelkästään kaveriporukan "saaristoseminaariin" Paraisilla. Saatiin nauttia uskomattoman hienosta auringonpaisteesta ja kallioisesta merinäköalasta. No, meni sitä skumppaakin jonkun verran.

skumppaa kiitos saaristo aurinko
Kippis!
Marraskuu
Käytiin taas kerran risteilyllä, tällä kertaa Tukholman joulutunnelmaa etsimässä. Risteily oli oikein mukava irtiotto kiireisen syksyn keskellä. Töihinpaluu kahden lapsen hoitohärdelleineen on ottanut tosissaan voimille. Eikä uuden blogi-harrastuksen starttaaminen ainakaan helpottanut univajetta.

Joulukuu
Viikonloppumatka ystävän kanssa Zürichiin oli jättipotti. Saatiin nauttia lapsettomasta ajasta ja kerrankin jutella asiamme loppuun ilman jatkuvia keskeytyksiä. Söimme ja joimme hyvin, sekä fiilistelimme Zürichin tunnelmallista joulukaupunkia.

Joulu vietettiin ekaa kertaa kotona Helsingissä, eikä lähdetty perinteiselle sukulointireissulle. On ollut mukavaa viettää joulu kotona ihan rauhassa, vaikka Iisalmen porukoita ikävöidäänkin. Nyt vaan ei olisi enää jaksanut pakata tätä meidän sirkusta autoon.

sveitsi katot kaupunki keskusta polyterassi näköala näkymä
Zürich polyterassilta nähtynä
Vuoden 2017 matkasuunnitelmia vallitsee parin viikon loma Karibialla ja suunnitelmissa on ainakin mennä viikonloppureissulle Kööpenhaminaan lasten ja lasten tädin kanssa. Eiköhän sitä tule keksineeksi vielä jotain muutakin matkahommaa, kunhan palaudutaan Karibialta. Ja pitäisi ylipäänsä saada ne lennot sinne Miamiin ostettua...

Miltä sinun matkavuotesi näyttää? Tuliko yllätyksiä?

38 kommenttia:

1. Äkkiä se vuosi taas vierähti! Tukholmassa oli kyllä kiva käydä! Pitäisikö suunnitella ensi vuodelle jälleen yhteisreissua? Viimeistään syksylle, kun minun finanssipuoli taas paranee ;)

VastaaPoista
  2. Tykkään lueskella näitä vuosikoosteita, mutta näemmä osa näistä on livahtanut silmien ohi! Paljon reissuja teidän vuoteen mahtui. Tosi moni bloggaaja tuntuu käyneen tässä lähivuosina Dubaissa, itsekin kävin siellä viime vuoden joulukuussa. Halpojen lentojen houkuttamana lähinnä, kohde ei ollut yhtään mun makuun. Mun reissuvuosikatsaus löytyy tästä: http://www.rantapallo.fi/kerranpoistuinkotoa/2016/12/11/ihan-alyton-reissuvuoteni-2016/ Muutama sama kohde meiltä löytyy. Turvalliset Tallinna ja Tukholma, mutta myös Dublin. Tosin mä lähinnä kiertelin Irlannin ja Pohjois-Irlannin luontokohteita ja pikkukyliä ja Dublinissa tuli vain piipahdettua :)

Vastaukset
    1. Sun reissuvuosi onkin ollut ihan älytön! Hullua, miten paljon ehdit matkustamaan yhden vuoden aikana. :D

Dubai sopi meidän perheelle hyvin, varsinkin kun mukana oli yksi vauva. En kyllä tiedä, olisiko tullut lähdettyä ilman lapsia. Mutta ei siitä mikään suosikkikohde tullut, vaikka viihdyttiinkin. Minä olen vähän sen tyyppinen matkustaja, että haluan nauttia lomasta missä ollaankin ja etsiä ne hyvät jutut. Tuliskohan sitä sitten kriittisemmäksi jos matkustaisi paljon enemmän.

Noiden pikkuipanoiden takia jäi kaikki ne luontokohteet koluamatta Irlannista/Pohjois-Irlannista, joten sinne pitää suunnata uudelleen joko aikuisporukalla tai kun lapset on isompia. Me tykättiin tosi paljon Dublinista ja Belfastistakin, vaikka säät oli hrrrrrr kylmät.

Poista
  3. Olette kyllä ehtineet moneen! Itse olin pitkään menossa Dubaihin marraskuussa, mutta töissä tuli pari muuttujaa matkaan ja se jäi vielä odottamaan. Tallinna ja Tukholma on kyllä ihania vaihteluja Suomelle. Kävisin varmaan useamminkin, mutta täältä on aina matkattava ensin Helsinkiin :) Mutta niin hyvin käy sullakin ilmi, miten monenlaisilla komboilla reissuista nauttiikin. Reissuilun iloja alkavallekin vuodelle!

Vastaukset
    1. Kiitos, samoin! Monenlaiset kombot reissuissa on kyllä hyviä. Tykkään ehdottomasti matkustaa lasten kanssa, mutta on se kyllä välillä ihanaa kahdestaan puolison tai kaverin kanssa ja vaikka isommallakin porukalla.

Helsingistä lähtö on kyllä hävyttömän helppoa ja nopeaa. Sukulaisia asuu Iisalmessa, niin on sieltä ihan eri asia lähteä reissuun - ei ihan yhden risteilyn takia jaksa vaivautua...

4. Hanneli / duunireissaaja25. joulukuuta 2016 klo 20.33

Mahtavia reissuja. Mä raapustelen koosteen kasaan jossain vaiheessa, kunhan palaudutaan kotimaan kamaralle täältä Espanjasta. Ensi vuoden reissuista on vasta aavistus, mutta samanmoinen reissuvuosi lienee edessä kuin nämä muutama viime vuosikin. Uusiakin maita olisi tulossa.

Vastaukset
    1. Kirjoittele ihmeessä kooste! Toisten reissuvuosia on ollut kyllä kiva lukea, monenlaisia reissuja mahtuu yhteen vuoteen itse kullekin. Omaakin vuotta oli kiva tehdä. Alkuvuoden matkat tuntui jo niin kaukaisilta.

Poista
  5. Paljon olet ehtinyt vuodessa! :) On tarinoita koottavaksi blogiin. Toivottavasti reissuvuosi on yhtä mahtava vuonna 2017!

Vastaukset
    1. Toivottavasti reissuintoa riittää ensi vuodellekin! Nyt onneksi tuo pienempi alkaa olla hauskaa matkaseuraa, joten sen puolesta ainakin helpottaa. :)

Poista
  6. No on teilläkin ollut paljon matkoja vuoden aikana! Minä en oikein osannut ensimmäiseen vuoteen edes kaivata omaa aikaa, ja lapsi oli mukana lähes kaikkialla (jumppia ja muita lyhyitä menoja lukuunottamatta). Nyt vasta olen alkanut ajatella ja haaveilla pienistä matkoista ilman lasta. Aikansa kutakin :)

Vastaukset
    1. Nimenomaan aikansa kutakin! Minut yllätti tämä toisen niin kova äidin tarve, esikoinen ei ollut juurikaan äidin perään. Välillä vauvan niin tiivis liimaantuminen minuun oli hivenen ahdistavaa, mutta vuoden ikään mennessä alkoi muu maailma kiinnostamaan enemmän. Sitten pääsi isäkin hoitamaan lasta ja minä pääsin omille menoille, kun vauvan ikä alkoi lähennellä yhtä vuotta. Jälkikäteen ajateltuna se vuosi meni niiiiin nopeasti. Kieltämättä nyt osaan kyllä nauttia omista menoista. :D

Poista
  7. Monta kohdetta mahtunut lapsiperheen vuoteen! Ateena ja Parainen kuulostivat omaan korvaan houkuttelevimmilta, vaikka olenkin molemmissa jo käynyt. Antoisia reissuja myös vuoteen 2017! ***sateenmuruja.com***

Vastaukset
    1. Parainen oli ihana! Ensi keväänäkin mennään samalla likkaporukalla sinne mutta lähdetään koko päiväksi paremmin tutustumaan saaristoon. En malta odottaa! Ateenan käynti oli itselle eka kerta, odotukset oli ilmeisesti aika vaatimattomia sillä ihastuin siihen(kin) aika paljon! Varmaan osasyynsä myös seurassa, mutta kyllä kaupunkikin näytti meille kivan puolensa. :)

Poista
  8. Paljon olette kahden lapsen kanssa kuitenkin pystyneet reissaamaan! Ilman, että minulla asiasta olisi omakohtaista kokemusta, niin varmaan tosiaan on niin, että rantalomat ovat kevyempi vaihtoehto kuin kaupunkilomat tuollaisella kokoonpanolla.

Vastaukset
    1. Ihan hyvä matkavuosi tuli, vaikka ajatuksista vähän jälkeen jäikin! Toisaalta, uusi koti oli kyllä iloinen yllätys tähän vuoteen. :)

Kyllähän se niin on, että lasten kanssa voi päästä hieman helpommalla rantakohteessa. Kunhan tuo pieninkin vielä vähän kasvaa, niin sitten kaupunkilomat taas vähän helpottuu. Isompi lapsista on viihtynyt jo vuosia niin kaupungissa kuin rannalla, kunhan muistetaan tasaisin väliajoin pikkuinen herkuttelu ja vapaata leikkiä.

Poista
  9. Kylläpä on mahtunut kaikenlaista yhteen vuoteen! Reissu poikineen ja vielä muutto ja töihin paluu päälle. Kiva, että pääsitte useamman kerran ilman lapsiakin matkaan, voisin kuvitella, että se on aika erilaista lomailua se.

Vastaukset
    1. Lasten kanssa on kiva reissata, mutta olihan se nyt aivan mahtavaa kerrankin keskittyä vain siihen mitä ITSE haluaa matkalla kokea ja nähdä! Tekee hyvää sielulle ja ruumiille. Nyt sitten seuraavat reissut on kiva tehdä taas lasten kanssa. :)

Poista
  10. Tarvitte ehdottomasti kotiin sellaisen maailmankartta-taulun johon voi laittaa käydyt kohteet! :)

Vastaukset
    1. Totta, niin muuten tarvitaan! Tai on meillä kyllä semmoinen iso Ikean maailmankarttataulu, mutta siihen pitäisi keksiä joku systeemi, miten merkitä käydyt kohteet. Isommasta lapsesta on jo nyt tosi kiva katsella missä päin mikäkin sijaitsee.

Mulla on muuten vanha 80-luvun karttapallovalaisin tallessa, mutta siinä on valtiot muuttuneet jo moneen kertaan eikä lamppukaan enää toimi: :)

Poista
  11. Paljon olette lasten kanssa jaksaneet reissata ja kiva kun ihan kaksinkin olette päässeet.Kroatia erityisesti kiinnostaa noista käymistänne matkakohteista

Vastaukset
    1. Kroatia oli kyllä ihana, varsinkin Hvar-saari. Tekisi mieli päästä Balkanin seudulle enemmänkin pörräämään.

Poista
  12. Belfast ja Ateena kuulostivat tosi kivoilta! :) Kiva reissuvuosi muutenkin. Itsellä vielä lapsen kanssa reissaaminen edessä, mutta voin kuvitella, miten mukavalta tuo Zürichin reissu on tuntunut.

Vastaukset
    1. Kyllähän se helpolta tuntui matkustaa ilman skidejä! Yllättävän paljon kerkesi yhden päivän aikana. :D Mutta tulet vielä huomaamaan, että lapsen kanssa matkustaminen on sitten toisella tavalla antoista. <3

Poista
  13. Ohhoh, kunnioitetava määrä matkoja kun elämässä on ollut noin paljon muutakin härdelliä vuoden aikana! Erityisrespectiä tuosta 17 tunnin varoajalla reissuun lähdöstä lasten kanssa! Mä en ole ihan noin lentävää lähtöä kokeillut koskaan edes itsekseni saati perheen kanssa!

Vastaukset
    1. Äkkilähtö oli kyllä semmoinen tempaus, että aamuyön tunteina oltiin varmoja, ettei päästä lähtemään. Mutta niin sitä vaan sitten suoriuduttiin. Oli niin hassua olla perillä Splitissä ja samalla miettiä, että eilen tähän aikaan ei vielä tiedetty koko reissusta mitään. Ihme, ettei mitään oleellista unohtunut!

Poista
  14. Paljon hienoja reissuja ja kohteita :) Kiva lukea muidenkin monista reissuista :)

Vastaukset
    1. On kyllä ollut tosi kiva lueskella muiden reissuvuosia - mutta myös muistella omaa. Ihmeen paljon sitä meinasi unohtaa alkuvuodesta. Olikin hyvä aloittaa blogi, niin pysyy reissut muistissa. :)

Poista
  15. On tosiaan paljon reissuja mahtunut teidänkin vuoteen! Aika huikeaa, että olet jaksanut aloittaa blogin kirjoittamisen samaan aikaan töihin paluun kanssa. Itse näen jo vähän painajaisia siitä, kun ensi syksynä palaan töihin, että miten sen vähän ajan sitten jaan.

Vastaukset
    1. Hyvin tuli reissuja, vaikka enemmänkin olisi tehnyt mieli. Se on jännä juttu, että vaikka äitiyslomalla olis aikaa vaikka kuinka, niin sitten kuitenkin myös tekee mieli vähän kotoillakin ja nyhjätä. Ei jaksa ihan koko aikaa olla reissussa - varsinkin kun se koliikkikin sitten vähän vie mehuja. :)

Mutta onhan tää syksy ollut aika katastrofi kaikenkaikkiaan. :D Huonosti ajoitettu blogin aloittaminen, mutta kun inspiraatio iski, niin se oli sitten menoa.

Poista
  16. Wow teillä on riittänyt reissuja! Kroatiaan itsekin suunnittelin tänä vuonna matkaa, mutta jospa sitten ensi vuonna :)

Vastaukset
    1. Onneksi on aina ensi vuosi! Hyvin tuli tälle vuodelle reissuja, ensi syksynä taas hieman hankaloituu, kun sitten lennot pitää maksaa neljästä henkilöstä. Se alkaa jo tekemään lovea lompakkoon.

Poista
  17. Kiva reissuvuosi teillä takana ja saitpahan samalla runsaasti kirjoitettavaa uuteen blogiisi :-) Oletkin ollut varsin aktiivinen alusta lähtien eli toivottavasti sama tahti jatkuu tulevaisuudessakin.

Mukavia reissuja vuodelle 2017!

Vastaukset
    1. Kiitos, Rami! Näköjään pistin höyryjunan liikkelle heti alkusta lähtien. :D Kyllähän se mielessä on käynyt, että miten jutut jatkossa riittää, mutta ehkä tulee tehtyä sitten lisää reissujakin.

Matkarikasta vuotta 2017 sinulle ja perheellesi myös!

Poista
  18. Mieletön määrä reissuja niin kotimaassa kuin ulkomaillakin! Meille tuli myös tuollainen äkkilähtö tälle vuodelle. Otettiin tosin vielä 12h nopeampi startti, mutta meillä ei olekaan lapsia, joten lähtö onnistuu hieman pikaisemminkin :) Toivotaan myös matkarikasta vuotta 2017!

Vastaukset
    1. Huh, 5 tunnin varoajalla matkalle! Se on kyllä jo aika hurja saavutus. :D En tiedä, olisinko voinut sellaiseen edes ilman lapsia...

Antoisaa vuodenvaihdetta teille sinne tien päälle!

Poista
  19. No onhan siinä tosiaankin reissuja lapsiperheelle! Pienten lasten kanssa kuitenkin on aika erilaista matkustaa kuin aikuisten kanssa, joten aika monta ulkomaanreissuakin olette saaneet plakkariin vauva mukana. Meillä on reissussa yksi rauhallinen ja hyvin käyttäytyvä 4-vuotias, mutta silti tulee joskus mietittyä, että voiko johonkin tiettyyn kohteeseen lähteä lapsen kanssa (tai enemmänkin, että onko se hyvä kohde lapsen kanssa).

Vastaukset
    1. Aivan samaa pohdintaa meillä! Vauvalla ja nelivuotiaalla on vielä ihan eri tarpeet matkoilla. Nelivuotias tarvitsee jo säännöllisesti leikkiä ja viihdytystä, kun taas vauvan tarpeet on primitiivisempiä. Vauvalle toisaalta riittää pitkään vain äidin ja isin läheisyys. Kyllähän sen reissun pitää olla kaikille antoisa.

Jälkikäteen ajateltuna Irlanti ei ehkä ihan paras ollut lasten kanssa - tai no lapset kyllä viihtyi vauvan levottomuudesta huolimatta, mutta meiltä jäi kaikki must-see luontokohteet näkemättä. Niiden takia Irlantiin usein mennäänkin. Pitää käydä joskus niissä sitten erikseen, vaikka aikuisten kesken tai kun lapset on isompia.

Poista

Tulen iloiseksi kommenteista, anna siis palaa!

INSTAGRAM @lahinnakauempana

Pysy ajan tasalla uusista julkaisuista